Saranda a okolie (Butrint, Modré oko, Gjirokastër… )

Saranda

Saranda je prístavné mesto na juhu Albánska, neďaleko hraníc s Gréckom, leží v zátoke Iónskeho mora. Mesto obývajú Gréci. Mesto leží priamo naproti ostrovu Korfu (Kerkyra), vďaka svojej blízkosti sem dochádzajú grécki turisti. Priamo uprostred Sarande je veľká pláž, v  okolí rastú olivové háje a agáva. Asi 20 km smerom na juh sa nachádzajú vykopávky antického mesta Butrint.

sarande

V Sarande sme strávili 5 dní. V okolí bolo toho viac, tak sme si našli  hotel neďaleko centra a pustili sa do objavovania.

Z mesta sme videli centrum, múzeá a galériu za symbolický poplatok, tiež pozostatky  synagógy z 5. storočia, ktoré sú v centre, neďaleko parku. Je tam hrad, kde je reštaurácia s krásnym výhľadom, no tam sme nejako nedošli. V meste sme boli vždy večer, kde sme sa najedli a sledovali nočný život. Parkovať v centre bolo umenie. My sme to vzdali hneď na začiatku a šli pešo. Mali sme to pár metrov, síce sme cestou späť šliapali do kopca, ale dalo sa to zvládnuť.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Z okolia mesta sme si to namierili najprv do Butrintu a cestou späť sme sa zastavili v Ksamile. (Ksamil nás sklamal, nebudeme to tu rozoberať. Kopec ľudí, draho, nepríjemná obsluha. To však neznamená, že vy by ste sa tomu miestu mali vyhnúť.)

Loďkou na hrad Ali Pasha

Ešte na parkovisku, pred vstupom do Butrintu, nás oslovil jeden pán, či by sme nechceli navštíviť hrad. Chvíľu nám trvalo, kým sme si uvedomili, že mal na mysli hrad, kde sa dá dostať iba loďou a nie iný hrad. Uvedomili sme si, že Peťo sa ešte na takejto lodi nevozil, tak sme súhlasili. Odviezol nás k malému hradu, ktorý patril tureckému panovníkovi, ktorý sa volal Ali Pasha. Ten ho postavil na začiatku 19. storočia, aby ochránil Butrint. Pozostatky hradu boli naozaj v dobrom stave. Bolo to zaujímavé, dostať sa tam loďou. Pozri si to na Google Mapách. Klikni sem a kochaj sa.

Butrint

Staroveké mesto Butrint je najnavštevovanejším kultúrnym a historickým miestom v Albánsku. Mnohé z pamiatok, ktoré sú dnes navštevované v starovekom meste, boli objavené talianskou archeologickou misiou. Tú začal Luigi Maria Ugolini, ktorý pracoval takmer 10 rokov v Butrinte (1928-1939). Butrint ponúka cestu v priebehu vekov histórie, ktorých počiatok sa datuje na 8. storočie p.n.l. Staré mesto a jeho dedičstvo zachováva jedinečné svedectvo kultúr a civilizácií ako sú helenistická, rímska, byzantská a benátska.

Butrint je od Sarande vzdialený cca 20 km. Parkovisko oproti vchodu je zdarma. Vstupné je 700 lek (5.6 € k r.2018). Deti do 8 rokov majú vstup zdarma a skupiny nad 12 ľudí majú zľavu. V zľave je aj rodinné vstupné. Po zaplatení si môžete vybrať letáčik vo vašom jazyku, no pre nás Slovákov je to maximálne čeština. Sú tam informácie a mapa areálu. Na návštevu odporúčame vyhradiť si minimálne 3 hodiny. Milovníci archeológie, ľudia so zlou kondičkou alebo s deťmi tam strávia možno o niečo viac času. Určite sa nikam v ten deň neponáhľajte  a nechajte si čas na celú prehliadku areálu.

Loďou na súkromnú pláž

V Sarande je prístav (oficiálny, pre veľké lode, vzadu) a taký mini, pre malé lode, je blízko pláže a námestia, kde sa nachádzajú rôzne bary a reštaurácie. Dlho sme sa motali pomedzi tie loďky a hľadali vhodný výlet, kam by sme sa vybrali. Nakoniec, jeden večer, keď sa stánky s výletmi loďou otvorili, našli sme. Oslovila nás milá baba, ktorá videla, že sa nevieme rozhodnúť. Na naše prekvapenie na nás začala hovoriť po poľsky. Ja tento jazyk veľmi dobre neovládam, ale Peťo to celkom zvláda, takže tento krát prekladal on mne. 😀 Bolo to milé, nakoniec nás presvedčila. Výlet sme si rezervovali hneď na druhý deň.

Čoskoro vyrážame

Ráno sme sa zbalili, obliekli do plaviek a pešo sme sa vydali k miestu, kde na nás mala čakať loď. Bola tam, chvíľu sme počkali na ostatných ľudí a vyštartovali sme. Vlny boli dosť silné, loďka s nimi statočne bojovala. Vzdávali to len naše žalúdky. Preto niektorí cestujúci radšej stáli ako sedeli. Nakoniec sme zastavili (zakotvili) na jednom mieste, blízko súkromnej pláže, na ktorú sa autom nedostanete (aj keď tam cesta ide, ale nepustia vás), jedine loďou a doplávať k brehu. Čo vzal ako výzvu Peter a hodil sa do vody. Plávať vie lepšie ako ja, kondičku má takú kamionistickú, no zvládol to. S prestávkou na brehu sa hodil späť do vody a vrátil sa k nám. Priznal sa, že nevedel, ako sa mu to podarilo. Iná možnosť jednoducho nebola, tak to musel dať.

Pláž sa volá Kakome Beach, nájdete ju na Google Mapách. Link tu.

Potom sme sa presunu na druhú pláž, kde sme presadli do menšieho člna a ten nás vysadil v blízkosti brIMG_7829ehu. Vystupovanie bolo šialené. Vlny sa s člnom pohrávali a my sme sa snažili nejako vystúpiť, bez toho, aby sme sa o niečo neudreli.

Talianským dôchodcom, macedónskej rodinke a nám sa to nakoniec podarilo a mohli sme sa konečne kúpať v mori, kde široko-ďaleko bolo nanajvýš desať ľudí. Veľa fotiek sme nerobili, nebol čas a nechcelo sa nám. 😀 Užívali sme pokoj a ticho. Popritom sme bojovali s vlnami a kamienkami, ktoré tie vlny pašovali do plaviek. Pláž sa volá Plazhi i Krorëzit. Link tu.

Vyšlo nás to na 2000 lek (16€) na osobu. Dve ležadlá a slnečník stáli tiež 1000 lek. A najedli sme sa za 2000 lek (16 €). Spolu nejakých 60 € (vrátanie pitia, ktoré sme si kúpili na lodi).

Gjirokastër

Mesto Gjirokastër vzniklo v 13. storočí v okolí hradu, ktorý sa zachoval dodnes. Narodil sa tu Enver Hodža (v r. 1908), ktorý bol jedným z hlavných vodcov, tajomníkov komunistickej strany Albánska a vládol tam 41 rokov, až do smrti v roku 1985. Jeho rodný dom je dnes Etnografické múzeum a je pekným príkladom miestnej tradičnej architektúry. Mesto bolo v roku 2005 zapísané do zoznamu kultúrneho dedičstva UNESCO.

Nápad navštíviť toto mesto dostal Peter. Mali sme jeden deň voľný, pôvodne sme chceli ísť na výlet džípom, no kvôli zlému počasiu ho zrušili. Tak sme sa na miesta, kam by sme šli džípom, vybrali s našou Fabčou. Ešte pred samotnou návštevou mesta sme sa zastavili v prírodnej rezervácii Modré oko (Syri I Kalter). Je to výnimočný podzemný prameň, vyvierajúci niekoľko kilometrov od hlavnej cesty medzi Gjirokastërom a Sarandë. Voda vyviera na povrch v hlbokom jazierku. Farba jazierka a jeho rôzne odtiene modrej tak vytvárajú zorničku a dúhovku oka. Skalné dno, z ktorého prameň vyviera, leží viac ako 45 metrov  pod povrchom. Bolo tam naozaj krásne. Dlho sme sa tam nezdržali, keďže ľudí bolo o čosi viac a prešli sme to rýchlo

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Nakoniec sme prišli do mesta Gijokaster. Hrad, na ktorý sme sa najprv vydali pozrieť, bol asi najlepší zo všetkých hradov, ktoré sme (zatiaľ) v Albánsku videli.  Kopec hore nám dal zabrať, ale zvládli sme to. Výhľad na mesto, rôzne zachovalé kúsky v hrade a opis vecí aj v anglickom jazyku zanechali skvelý dojem pre nejedného turistu. Keď sme si prešli hrad, dostali sme sa do Múzea zbraní, za ktoré sme si priplatili tuším 300 lek/os. Za samotný hrad sme platili do 500 lek (4 €). Presne si to už nepamätám. Lístky sme odovzdali na toaletách, aby sme ich mali zadarmo.

V centre to vyzeralo ako v rozprávke. Akoby sa zastavil čas. Maličké uličky, rôzne stánky so suvenírmi. Nevedeli sme, kam sa pozerať skôr.

To bol náš posledný výlet. Bol štvrtok, posledný deň dovolenky v Albánsku. V piatok ráno, po raňajkách, sme štartovali smerom na Slovensko.

Bolo to naozaj ťažké. Nestihli sme vidieť všetko, čo sme chceli. Tak sme si povedali, že túto krajinu musíme navštíviť ešte raz. 😉