Benátky (Taliansko)

Venezia (IT), Venice (EN) či Benátky (SK).

Talianské mestečko, ktoré navštívi kopec ľudí z celého sveta. Je to mestečko, kde odstavíš auto na kraji mesta, prípadne prídeš autobusom/vlakom, ktorý ťa vyhodí presne na tom istom mieste a môžeš sa kochať uličkami pomedzi ktoré plávajú romantické gondoly.

Benátky sú sú hlavné mesto severotalianskeho regiónu Benátsko, ležiace v močaristej Benátskej lagúne, v severnej časti Jadranského mora. Benátky sa nazývajú kráľovnou Jadranského mora, mestom vody a mestom svetla. Od roku 1987 sú ako jedna z najnavštevovanejších talianskych destinácii zapísané na zozname svetového dedičstva UNESCO. Benátske súostrovie za rozprestiera na 7 štvorcových kilometroch.

ven
Samotné súostrovie
ven ostrov
Naše miesto činu 😉

Ako to v meste chodí?

Taxi loďka, ACTV loďko-bus ťa dovezie do centra, inak sa tam nedostaneš. Samozrejme, ak nerátame pešo-bus. Bicykle sú tam zakázané. Pozor nato.

Je to zaujímavé, že mestom nechodia žiadne auta a všade je “pešia zóna”. Niekto by možno povedal, že super, aspoň menej výfukov. No neviem, keďže stromy sa držali len v parku. Inak samí kameň a betón… Preto ak stretneš pána, ktorý pred sebou tlačí vozík s bedňami, radšej sa mu uhni. Možnože nesie niečo do reštaurácie, kde budeš večerať.

Vodička v uličkách vonia jemne za rybníkom, po pár minútach to človek prestane vnímať. V meste je kopec turistov. Takže ak sa človek ocitne v uličke sám, určite zle odbočil. 😁 Ako to bolo aj v našom prípade. V uličke sme si pekne oddýchli od haldy ľudí a pokračovali ďalej.

V uličkách je taktiež kopec stánkov so suvenírmi. Sem tam stretnete nejakého pána, ktorý predáva selfie tyče (tie si človek môže kúpiť hneď pri stanici) či zaujímavé hračky pre deti (gumové príšerka, ktorú hodíš o zem a rozpľasne sa, potom sa scvrkne do pôvodného stavu). Tie veci urobia dojem, no keď ich vidíš každých 20 metrov, už sa to nie je ono.

Sobotný trip naslepo.

Dobre, možno to trošku preháňam, no takpovediac šli sme bez záruky. Autobus nám poradil google a na zastávke sme si to iba overili. Meškal nejakých 5 min. Takže sme si trošku napäto posedeli na zastávke. V IT majú tabuľky s cestovným poriadkom za takým pevnejším obalom a nik ich nemaľuje fixkami, či strháva ako u nás. Preto sme vedeli, že bus ide práve z nej. 😀

Od pána šoféra sme popýtali lístky. Dal nám papierové karty s čipom, ktoré sme si pípli hneď pri ňom. V buse do Venezie, inou autobus. spoločnosťou sme ich iba cvakli ako u nás doma. Nič komplikované.

Cestovanie autobusom v Taliansku je úplne iný level. Autobus, bez ohľadu na rok výroby, bol riadne naklimovaný. Šofér išiel sviežo. 56-km. presun z mestečka Loreggia s prestupom v Padove, ďalej smer Venezia po diaľnici. (Lebo ide aj nejaký iný, čo stojí kade-tade. ) Vyšlo nás to na 35€: v cene 2 dospelé osoby, obojsmerne.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Vo všetkom pomohol Google, ktorý nám našiel zastávky a na nej aké busy z nej idú. No v Padove sa trošku sekol. Takže niekedy je lepšie sa spýtať. Ale to bol iba detail. Čiže na takéto tripy ho môžeme odporučiť.

Celá naša story začala v piatok ráno. Zobudili sme sa na budík o 7.00. Pripravení vykladať. Odtiahli sme záclonu a v industriálke, kde sme stáli, bolo až príliš ticho. Okej, veď je možno skoro, aj tak začínajú väčšinou okolo 9.00. Skúšali sme sa nejak upokojiť. Bolo 9.00 a sa situácia nezmenila. Jedine čo prišlo bola sms s nákladku. Hups. Tak toto nevyzeralo najlepšie. Na obed sme dostali verdikt. Majú voľno, nejak to zabudli povedať, resp. nejak to k nám nedošlo. Okej, nevadí. Nestalo sa to prvý ani poslednýkrát.

**** Naposledy to bolo v Córdobe, kedy nám nepovedali, že v piatok nepracujú a my sme tam tiež takto dopadli. ****

Našli sme flek na státie. Na pumpe hneď vedľa. A hneď pri tej pumpe bola osudná zastávka. Inak sme mali ďalšie benefity. Ako mestečko Loreggia poruke a také lepšie potraviny tiež. 😉

Mali sme pred sebou predĺžený víkend a nechceli sme ho len tak prežiť v aute. Tak sme sa rozhodli pre výlet. Niečo sme naplánovali večer pred odchodom. Ja som zistila busy a Peťo atrakacie a ako to v meste chodí.

Ráno sme o 6.30 odlepovali oči a pomaly sa chystali na výlet. Bus mal odchod 7.44. Vo Venezii sme boli o 10.00. Samozrejme ešte pred tým sme sa stihli pohádať. 😀 Inak by to bolo až príliš jednoduché a dokonalé.

Už sme udobrení… 😀

Keď sme vystúpili v Benátkach. Nevedeli sme čo skôr. Chceli sme vidieť gondoly, taxi-loďky proste tie Benátky z plagátov cestoviek.

Naša navigácia 🙂

Po čase sme vyhladli a šli sa najesť. Peťko si k obedu objednal pivo. Čašník sa ho spýtal či chce veľké alebo malé. Samozrejme, že chcel veľké. No to nejak nevedel, že dostane litrový krígel. 😁😁😁

San Geremia

Navštívili sme kostol sv. Lucie a Jeremiáša, ten bol zdarma. Videli sme tam kaplnku sv. Lucie s relikviami. Celkovo toto miesto bolo asi posledné na zozname turistov, kedže ich tam bolo minimum. Samozrejme je tam toho viac, nebudeme prezrádzať, treba vidieť. 😉

Museo Storico Navale

Potom sme si to namierili do múzea lodí za 5€/os. Vedel(a) si, že v minulosti boli Benátky námorná veľmoc? V mojom cestovateľskom živote to bolo druhé múzeum s loďami. (Predtým Liverpool a Titanic a iné zaujímavé loďky.) Naviac nás fascinovalo, ako tie obrovské lode dostali do múzea. (Snáď ich skladali.)

Basilica s. Maria Gloriosa Dei Frari

Gondola

A ešte sme stihli plavbu na gondole. Tá stojí 80€/gondola. My sme sa zložili s ďalšími turistami. Peťko sedel na boku a ja vpredu na drevenej tvrdej lavičke. Kým sa s ním krásne hompáľalo a jeho tvár chytala zelenú farbu, ja som chytala dekubity na prdeli. Ale inak bolo super. Aspoň Lucky si to užil. Ten to bral flegmaticky, ako na trajekte, keď ideme na Sicíliu.

Gondoly tvoria neodmysliteľnú časť života v Benátkách už od 11. storočia. Štíhlym trupom a plochým dnom sú prispôsobené pre plavbu úzkymi a plytkými kanálmi. Gondola je smerom k prove mierne zahnutá doľava, čo zabraňuje tomu, aby sa točila stále dookola.

Okolo 17-tej sme chytili bus späť do Padovy. Tam sme hodinu počkali na bus k autu, keďže ten skôr sme museli minút. Tak sme šli do obchodu a sledovali vlaky na stanici vedľa.

Rady a tipy na záver

Hoci je tam kopec turistov a divoký chaos všade naokolo. Určite odporúčame. Je to tá čistejšia časť Talianska. A fakt romantická. Ak tam ideš s polovičkou, o gondolu na nedeľ!!! My by sme to na druhýkrát určite urobili takto. 😉 Pohodlie je pohodlie.

Auto je lepšie nechať na pevnine, vraj je tam drahé parkovisko (podľa užívateľov tripadvisoru). Anglicky sa dohovoríš, no základy taliančiny nie sú taktiež na škodu. Na internete nájdeš kopec príručiek či kníh o Benátkach, preto som v tomto článku riešila len to, čo sa podarilo navštíviť nám. Určite odporúčame pozrieť námestie sv. Marka spolu s bazilikou, ak ti nevadí kopec turistov, ktorý si odstoja rad do baziliky spolu s tebou.

Ešte zopár fotiek na záver

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.